سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ذکر امروز

خوب است که بدانیم...

چرا اسلام روزه را واجب کرده است؟
اثر روحى روزه آن است که سبب تقوا و پرهیزگارى در انسان روزه‏دار مى‏شود . باید دانست که روزه تاثیر بزرگى در صحت‏بدن انسان دارد، چرا که روزه براى استراحت دستگاه گوارش خصوصا معده و روده‏ها و منظم کردن ترشحات معده و ترتیب دادن به اعمال هضم، بسیار مفید مى‏باشد و دانشمندان حیوان‏شناس گفته‏اند، حتى حیوانات هم از روى غریزه‏ى خدادادى گاهى روزه مى‏گیرند، از جمله در درندگان از قبیل شیر و پلنگ و ببر ملاحظه شده که هفته‏اى یک روز از خوردن هرگونه غذا خوددراى مى‏کنند . خلاصه این که روزه تاثیرات روحى و اخلاقى و جسمى فراوانى دارد . باید گفت که در قدیم اطبا به امساک و خوددارى از خوردن و آشامیدن خیلى اهمیت مى‏دادند و به وسیله‏ى آن خیلى از امراض را معالجه نمودند و در طب جدید، نام امساک و پرهیز را رژیم غذایى گزارده‏اند و این همان روزه است که به نام‏هاى مختلف نامیده مى‏شود .
علماى روان شناس جدید، روزه را یکى از بهترین عوامل صحت‏شمرده‏اند . پرفسور وکتور پوشر فرانسوى مى‏گوید: روزه بهترین وسیله براى تندرستى مى‏باشد .

رمضان


باید گفت که روزه در معالجه‏ى اغلب امراض، مفید و در پاره‏اى از بیمارى‏ها علاج منحصر به فرد مى‏باشد و اگر هم منحصر به فرد نباشد، انصافا بهترین و سهل‏ترین روش معالجه است .

اما فواید روزه به طور اختصار:
1 . در مورد اختلال حاد و مزمن روده‏ها و در هنگامى که فرمانتاسیون و تخمیرات معده و روده بیمار را دچار دل‏دردهاى شدید مى‏کند .
2 . هنگام زیاد شدن وزن بدن که معمولا ناشى از پرخورى و کم‏حرکتى است .
3 . در بیماران مبتلا به فشار خون .
4 . در بیمارى دولاب و مرض قند (1) .
در کشورهاى اسلامى اغلب مسؤولین نظم اجتماع، با آمار و ارقام ثابت کرده‏اند که در ماه رمضان تعداد جرایم، نزاع‏ها، کشتارها و جنایات به حداقل مى‏رسد (2) .

در روزه گرفتن دو فایده منظور شده است:
1 . حفظ الصحه‏ى بدن 2 . تزکیه‏ى نفس و تربیت روح (3) .

قرآن در فلسفه‏ى روزه مى‏فرماید «لعلکم تتقون‏» (تا شاید پرهیزکار شوید)
و حضرت على ( علیه السلام) مى‏فرماید: «والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏» (روزه براى آزمایش اخلاص مردم واجب گشت) (4)
حضرت زهرا ( علیها السلام) مى‏فرمایند: براى آن است که دل‏هاى شما تزکیه و پاک و با صفا گردد . و تیرگى‏هارا از آن بزداید و روح انسان رابراى مقاومت‏شایسته آماده سازد . (5)

چرا بنا بر روایتى روزه مهم‏تر از نماز است؟
از این جهت که زن در حال حیض و نفاس هم نماز و هم روزه راترک مى‏کند، ولى بعدا فقط باید روزه را قضا کند و دیگر این که اگر کسى علنا نماز نخواند، حدشرعى ندارد، ولى اگر روزه را علنى خورد، حد بر اوجارى مى‏شود .
دیگر این‏که خداوند مى‏فرماید: «انااجزى به‏» یا «انااجزى به‏» یعنى من پاداش روزه را مى‏دهم، یا من پاداش روزه‏ى روزه‏دار هستم در حالى که درباره‏ى نماز چنین چیزى نفرموده است .

چرا خداوند شصت روز روزه را کفاره‏ى خوردن یک روزه قرار داده است؟
باید گفت که منظور از مساوات میان «گناه‏» و «کیفر» مساوات عدد نیست، بلکه کیفیت عمل را نیز باید در نظر گرفت . خوردن یک روزه‏ى ما رمضان با آن همه اهمیتى که دارد، مجازاتش تنها یک روز کفاره نیست، بلکه باید آن‏قدر روزه بگیرد که به اندازه‏ى احترام آن یک روز ماه مبارک شود; به همین دلیل در بعضى از روایات آمده است که کیفر گناهان در ماه رمضان بیش از سایر ایام است و ثواب اعمال نیک هم بیش‏تر است، تا آن‏جا که مثلا یک ختم قرآن در این ماه، برابر هفتاد ختم قرآن در ماه‏هاى دیگر است . (6)

چرا واجب شده است که در سال سى روز (ماه رمضان) روزه بگیرند؟
روایت است که وقتى حضرت آدم ( علیه السلام) در بهشت از درختى که نهى شده بود، تناول کرد، تا سى روز آن غذا در شکمش بود، به همین دلیل خداوند بر بندگان و فرزندان حضرت آدم تا روز قیامت واجب نمود تا سى روز را در سال روزه بگیرند . (7)
منابع:
1 . دکتر براى همه ص 50 - 51
2 . مصباح الشریعه، ص 290
3 . ستارگان درخشان، ج 10 ص 195، محمدجواد نجفى
4 . نهج البلاغه کلماتى قصار، ص 1197
5 . رنج‏ها و فریادهاى فاطمه، ص 190
6 . تفسیر نمونه، ج 6، ص 57
7 . سرالصلواة امام خمینى

                                                                                                        با تشکر از هم ولایتی


[ 87/6/8 ] [ 8:3 عصر ]
تصویر روز
ن